پیام خود را بنویسید

با ایده واحد فناور مرکز رشد مستقر در پارک علم و فناوری البرز ؛ ساخت ربات های عروسکی توسط کودکان

 | تاریخ ارسال: 1400/10/1 | 
یک  واحد فناور مرکز رشد جامع مستقر در پارک علم و فناوری البرز، با ارائه سبک نوین در آموزش رباتیک به کودکان آن ها یاد می دهد که چگونه یک ربات را طراحی و برنامه نویسی کنند.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، رباتیک؛ یکی از فناوری های جدید جهان امروز بشر که چند سالی می شود به دنیای کودکان هم راه یافته است؛ این را می توان از کلاس های آموزش رباتیک و ساخت ربات در مجموعه های آموزشی و برخی مدارس و همچنین از برگزاری مسابقات ملی و بین المللی دانش آموزی فهمید. در واقع می توان گفت یکی از علاقه مندی های کودکان امروز ساخت و پرداخت ربات ها در اقسام و انواع گوناگون است.
بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند؛ رباتیک کودکان می تواند یک سکوی پرتاب برای دانش آموزان به منظور شناسایی و پرورش دادن احساساتشان باشد همچنین یک برنامه درسی رباتیک قوی می تواند دانش آموزان را به یک رهبر تبدیل کند. اما باید گفت، فرآیند آموزشی دانش رباتیک به کودکان هنوز در کشورمان مسیر مشخصی پیدا نکرده است شاهد این گزاره را می توان در سبک های گوناگون آموزشی و نقطه شروع هر آموزشگاه یا مدرسه در بحث آموزش رباتیک دید.  در این راستا با یکی ایده پرداز در عرصه آموزش رباتیک به گفتگو پرداختیم.
علی یغمایی، مدیر گروه صنعتی فن آوران البرز و یکی از واحد‌های فناور  مرکز رشد جامع مستقر در پارک علم و فناوری البرز که چند سالی است در زمینه ساخت ربات های عروسکی توسط کودکان فعالیت می کند، وی  درباره سبک جدید آموزشی خود در حوزه ساخت ربات و برنامه نویسی گفت: آموزشی را طراحی کردم که کودک می تواند با استفاده از ماژول های در دسترس (مجموعه قطعات الکتریکی فشرده) ربات های عروسکی بسازد. در واقع اساس کار ساخت یک ربات از راهی به کودک آموزش داده می شود که می تواند با سیم کشی های ساده و بدون لحیم کاری از ابتدا با کارکرد ماژول های الکرونیکی آشنا می شود. از آنجایی که ساخت ربات با ماژول برای کودک فرآیندی بسیار ساده تر از روش های دیگر است، تنها با یک نقشه راه می تواند آن را بسازد و سیم کشی کند.
به گفته یغمایی، برای ساخت ربات عروسکی تنها نیازمند ماژول های برنامه پذیر، چند سیم، بازر هشدار و یک بدنه است. در واقع با چند قطعه ساده می توان  یک ربات انسان نمای جامع را طراحی کرد. 
وی در تشریح این سبک آموزشی ساخت ربات به کودکان گفت: وقتی کودک با نقشه های راهنما موفق به ساخت بدنه ربات شد، می تواند برنامه نویسی آن را هم به راحتی و بدون کد نویسی از طریق آموزش هایی که در سایت بارگزاری شده است، انجام دهد. در واقع دستگاه ساخته شده دارای یک پیش نمایش است که قابلیت برنامه نویسی مجدد را دارد. در حقیقت کودک می تواند با ثبت نام در سایت محتوای کامل برنامه نویسی برای رباتی که ساخته است را فرا بگیرد.
یغمایی با تشریح نحوه برنامه نویسی توسط کودکان گفت: برنامه ها به گونه ای طراحی شده است که کودک نیازی به کدنویسی برای طراحی آن ندارد و تنها با الگوهای از قبل طراحی شده می تواند برنامه مورد نظر ربات خود را بسازد. وی با الگوریتم نویسی آشنا می شود و از این طریق وارد دنیای برنامه نویسی با المان های کودکانه می شوند. در این سبک آموزشی ابتدا مقصد و سطح پیشرفته ساخت یک ربات به کودکان آموزش داده می شود. در واقع حاصل کار از ابتدا به کودک نشان داده می شود تا بتواند تصویر دقیقی در ذهن داشته باشد.
وی افزود: پس از نوشتن برنامه مورد دلخواه می توان با کمک اتصال دهنده الکترونیکی آن را به ربات ساخته شده انتقال داد و کودک به این ترتیب می تواند برنامه نوشته شده را روی ربات خود پیاده سازی کند. هدف ما این است که کودکان نتیجه کار خود را از همان ابتدای یادگیری به طور عینی ببینند و سریع تر وارد  عرصه هوش مصنوعی شوند. در حقیقت هدف این است که خانواده ها با هزینه کم در بحث آموزش و به صورت غیر حضوری به جایی برسند که کودکشان ظرف مدت زمان کوتاهی هوش مصنوعی را یاد بگیرند.
یغمایی با اشاره به روندهای فعلی آموزش دانش رباتیک در بستر های آکادمیک گفت: به اعتقاد من آموزش آکادمیک فعلی  در ایران روند مناسبی برای بروز خلاقیت در آموزش رباتیک را در اختیار افراد قرار نمی دهد. از آنجایی که پیشرفت های فناورانه در دنیای امروز با سرعت زیادی رو به افزایش است، ما مجبوریم که به فرآیند یادگیری خود سرعت بدهیم و با آموزش حرفه ای خود را به این سرعت برسانیم. نباید وقت خود را صرف کسب اطلاعاتی کنیم که بدون یادگیری آن ها هم می توان یک ربات ساخت یا وارد دنیای هوش مصنوعی شد.
یغمایی با اشاره به بازخوردهای دریافت شده از سوی کودکانی که این آموزش را فراگرفتند، افزود: با توجه به بازخورد های دریافت شده از کودکان دوازده ساله ای که موفق به ساخت ربات عروسکی شدند، آن ها توانستند پس از خواندن دفترچه راهنما به راحتی ربات خود را بسازند و با یادگیری فرآیندهای برنامه نویسی در سایت، ربات ها را سازماندهی کنند.

 

کلیدواژه ها: مهندس_عباسی | روابط_عمومی |


دفعات مشاهده: 486 بار   |   دفعات چاپ: 147 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA